
Hoe wordt de kwaliteit bewaakt in een Herbergier?
Kwaliteitssysteem
In de Herbergiers hechten we veel waarde aan kwaliteit van zorg en leven. Naast de dagelijkse goede zorg, betrokkenheid van medewerkers en korte lijnen met naasten over het welzijn van de bewoners, vinden wij het belangrijk om periodiek kwaliteit en klanttevredenheid meten. Elke Herbergier werkt met hetzelfde kwaliteitssysteem.
Het doel van alle kwaliteitstoetsingen is om continu te leren en indien nodig maatregelen te treffen. Zo wordt er permanent gewerkt aan optimale kwaliteit van leven en zorg in een Herbergier.
Kwaliteitsmeting
De klanttevredenheidsmeting vindt plaats via een kwantitatieve meting door een extern onderzoeksbureau Newcom. Dit bureau is een full-service klant- en marktonderzoekbureau en gespecialiseerd in zorg en overheid. Bij de Herbergiers wordt getoetst op de volgende drie aspecten:
- Kwaliteit van leven, welbevinden en participatie
- Kwaliteit van zorg, dienstverlening en wonen
- Kwaliteit van communicatie
In samenwerking met De Drie Notenboomen is een vragenlijst ontwikkeld, waarin de genoemde aspecten aan bod komen. De lijst wordt voorgelegd aan wettelijk vertegenwoordigers van de bewoners. De resultaten worden verwerkt in een overzichtelijk rapport. Deze metingen worden eens per twee jaar uitgevoerd en zijn te vinden op de vestigingspagina's van de individuele locaties. Daarnaast vindt er elke twee jaar een interne audit plaats door externe auditoren.

Onverhoopt toch een klacht of geschil?
In een Herbergier is het bieden van kwalitatieve zorg ons voornaamste doel. Dankzij de kleinschaligheid van de Herbergiers zijn open dialoog en korte communicatielijnen de norm.
Het kan echter zijn dat u toch niet tevreden bent. Als dit zo is, dan willen we u in eerste instantie vragen om de zorgondernemers van de desbetreffende Herbergier hierover aan te spreken. Zit u met een klacht waar u onderling niet uit komt? Dan kunt u via de vestigingspagina de contactgegevens contact opnemen met een onafhankelijk klachtenfunctionaris.
Alle individuele Herbergiers beschikken over een klachtenregeling die voldoet aan de vereisten van de Wkkgz (Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg). Deze regeling dient om onvrede en klachten op een effectieve, laagdrempelige en professionele manier af te handelen.
