Vrijwilligersbeleid Herbergier Schiedam
Achtergrond:
Herbergier Schiedam is een kleinschalige woonvorm voor maximaal 24 bewoners met geheugenproblemen. Gelegen in het historische centrum van Schiedam, bieden wij een huiselijke en warme omgeving waar persoonlijke zorg en 'leven in het moment' voor onze bewoners centraal staan. Bij ons staan persoonlijke aandacht, respect en keuzevrijheid centraal.
Onze Herbergier heeft een open deurenbeleid waarmee we onze bewoners de keuze kunnen bieden om bijvoorbeeld zelf een ommetje te maken of een boodschap te gaan doen. Wij, Sander en Talitha, wonen als zorgondernemers met ons gezin ook in de Herbergier, wat maakt dat lijnen kort zijn en we goed benaderbaar zijn.
Als vrijwilliger van onze Herbergier Schiedam kun jij mensen met geheugenproblemen mooie en waardevolle momenten bezorgen, en hiermee een bijdrage leveren aan ‘Leven in het moment’ van onze bewoners.
Als vrijwilliger help je mensen die net dat beetje extra aandacht nodig hebben bij het invullen van een zinvolle dag. Je kunt bijvoorbeeld al helpen door koffie en thee te schenken, een wandeling of een praatje te maken met een bewoner, net datgene waar de bewoner op dat moment behoefte aan heeft.
In onze Herbergier streven we naar een huiselijk en warm thuis voor onze bewoners en het hebben van een fijne groep vrijwilligers maakt hierbij het verschil voor onze bewoners. Taken zijn net zo divers als de mensen die bij ons wonen, denk hierbij aan het ondersteunen van de huiskamer, verzorgen en helpen bij de maaltijden, helpen bij de koffie en thee, begeleiden van activiteiten zoals gym, dansen of muziek. Wandelen of andere buitenactiviteiten, begeleiden bij een spel doen maar ook het doen van huishoudelijke klussen en algemene klussen in of rond het huis of andere bezigheden zijn welkom.
Het belangrijkste is dat onze vrijwilligers doen waar ze energie van krijgen en hiermee kunnen bijdragen aan het ‘leven in het moment’.
Doel:
Het bieden van een warme, veilige en ondersteunende omgeving voor onze bewoners door de inzet van betrokken vrijwilligers.
Kernwaarden:
- Vertrouwen: Vrijwilligers handelen altijd in het belang van de bewoners en respecteren hun privacy.
- Veiligheid: Vrijwilligers zorgen voor een veilige omgeving en melden eventuele zorgen direct aan het personeel.
- Comfort: Vrijwilligers dragen bij aan het welzijn en comfort van de bewoners door middel van activiteiten en persoonlijke aandacht.
- Geborgenheid: Vrijwilligers creëren een gevoel van geborgenheid en zijn een vertrouwd gezicht voor de bewoners.
- Gezelschap: Vrijwilligers bieden gezelschap en ondersteunen bij sociale activiteiten.
- Routines: Vrijwilligers helpen bij het handhaven van dagelijkse routines die bijdragen aan de stabiliteit van de bewoners.
Taken en Verantwoordelijkheden:
- Ondersteunen bij dagelijkse activiteiten zoals wandelen, spelletjes spelen en gesprekken voeren.
- Helpen bij evenementen en speciale gelegenheden.
- Assisteren bij lichte huishoudelijke taken indien nodig.
- Rapporteren van bijzonderheden aan het zorgpersoneel.
Werving en Selectie:
- Vrijwilligers worden geselecteerd op basis van motivatie, beschikbaarheid en affiniteit met de doelgroep.
- Een kennismakingsgesprek en een proefperiode maken deel uit van de selectieprocedure.
- Wij vragen een geldige VOG
Training en Ondersteuning:
- Vrijwilligers zijn onderdeel van ons team, daar waar nodig krijgen de vrijwilligers bijscholing t.b.v. de doelgroep.
- Er is altijd een aanspreekpunt beschikbaar voor vragen en ondersteuning.
- Vanuit het team zal er een teamlid de taken en rooster van de vrijwilligers coördineren
Evaluatie:
- Regelmatige evaluatiegesprekken om de ervaringen van vrijwilligers te bespreken en verbeterpunten te identificeren.
Preventie- en Integriteitsbeleid:
De Herbergier Schiedam hanteert een actief en gedegen preventie- en integriteitsbeleid om een veilige en betrouwbare omgeving te waarborgen. Dit beleid omvat:
- Screening: Alle vrijwilligers en medewerkers worden zorgvuldig gescreend, d.m.v. gesprekken en het aanvragen van een VOG voordat zij aan de slag gaan.
- Training: Vrijwilligers doen mee als binnen de Herbergier trainingen worden gegeven over ethiek, integriteit en preventie van misbruik en verwaarlozing.
- Meldingsprocedure: De procedure verwerkt in ons protocol ‘Protocol ongewenste omgangsvormen voor medewerkers’ en de flyer ‘vertrouwenspersoon voor medewerkers’ geldt ook voor onze vrijwilligers.
- Toezicht: Continu toezicht en evaluatie om naleving van het beleid te waarborgen en verbeteringen door te voeren.